top of page

Svære møder: Gå styrket til ind i udfordrende situationer


Du skal til et svært møde på din arbejdsplads, og det volder dig problemer at tænke konstruktive tanker. Måske er det fordi dine tanker er inficeret og overdøvet af dine negative følelser og forventninger til mødet.


Ofte handler det om, at du er fyldt op af vrede eller føler dig forsmået, forbigået, klemt eller måske er du bange for de efter din mening dårlige løsninger, der er på vej, ja måske er du direkte angst.


Kreative tanker og løsninger kommer først frem, og da nærmest af sig selv, når ens følelser har fået plads.


Quick-fixes virker ikke, for holdbare løsninger på komplekse problemer behøver tid, emotionel bearbejdning og omtanke.


Giv dig derfor god tid til denne øvelse. Punkt 1-4 gennemfører du hjemme eller et andet sted, hvor du har fred og ro. Punkt 5-6 praktiserer du på møder.


Før mødet


1. Sæt dig ned, luk dine øjne, træk vejret så dybt du kan nogle gange, mens du gradvist slapper af i kroppen, gør dig tung, fokuserer din bevidsthed om at mærke dig selv, alle dele af kroppen, dine fødders tyngde i gulvet og din krops tryk mod stolen. Bevar den rolige vejrtrækning.

2. Når du efter nogle minutter føler dig mere afslappet, begynder du at gennemgå dine følelser. Alle de følelser, der er tilknyttet den aktuelle konflikt, du roder med, mærk din sorg, din vrede over uretfærdigheden, over svigtet fra kollegerne, frygten for forandring, bekymringen for fremtiden, for fyringen, for omstruktureringen, for chefen.


Bliv siddende på stolen ind til du har mærket de forskellige følelser igennem, og du er tømt. Der skal ikke være flere følelser tilbage, du ikke har mærket, når du er færdig.

3. Forestil dig nu situationen set med din leders og dine kollegers øjne. Giv dig god tid til at reflektere ærligt over, hvordan de andre har det lige nu, hvad tænker de hver især, hvad er deres respektive interesser, hvad der er på spil i deres liv herunder arbejdsliv.

4. Oven på denne tømning af følelser og dine empatiske refleksioner over de andres positioner er din hjerne nu langt bedre i stand til at tænke i kreative løsninger på et sundt og oplyst beslutningsgrundlag. Gå i gang med at tænke konstruktive løsninger, der kan gavne din arbejdsplads, dine kolleger og dig selv. Skriv dem ned efterhånden, så du kan huske dem.


På mødet

5. På samme måde som du sad stille og mærkede dine følelser strømme igennem dig, skal du blive siddende og lytte, når du på mødet skal medvirke konstruktivt til løsningen på jeres/dine problemer.


Lad de andre om at diskutere problemerne, vær stille, hør efter hvad de andre siger. Reflekter over det du hører i stedet for at tale. I er ofte flere, der har det lige som dig, så dine synspunkter kommer sandsynligvis frem, uden du egentlig behøver at bidrage. Vent til sidst med at afgøre, om der er et reelt behov for, at også du ytrer dig på problemsiden eller om det vigtige er blevet sagt.


Det er nemt at blive fristet til at ville opregne alle problemerne, inden man kan komme frem til løsningerne, men mit råd er, at du skal afholde dig fra den strategi.

Mens du opregner problemerne, risikerer du at skabe negative følelser i chefen og de andre. Nogen vil med stor sikkerhed afbryde dig, risikoen for diskussion stiger, og du når kun med besvær eller måske aldrig frem til dine gode løsningsforslag, før mødetiden er gået.

6. Gem dine talegaver, til I kommer til den del af processen, der handler om at finde løsninger. Du kan høre, når det begynder at gå den vej.


Lyt lige som ved problemopremsningen så vidt muligt til de andres løsningsforslag, før du fyrer dine egne af.


Når du har hørt deres forslag, kan du afgøre, om de eventuelt er bedre end dine egne forslag, og at du vil bakke dem op fordi de stemmer overens med det du havde tænkt på under øvelsen derhjemme. Eller om du på baggrund af alle de udsagn du nu har lyttet til, kan fremkomme med et endnu bedre forslag end både de andres og det, du havde med hjemmefra, fordi nye perspektiver er fremkommet undervejs, som du nu klogt inddrager i løsningsforslaget.

Husk: Den, der taler sidst, er altid med til at konkludere.
19 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page